Dag 1: Vlucht naar Los Angeles Na aankomst, transfer naar uw hotel
Dag 2: Los Angeles – San Diego …………………….198 km Vanmorgen worden de motoren opgehaald. Na alle formaliteiten en een kort briefing gaat de rit, grotendeels over Hwy 1 langs de Pacific Coast naar San Diego, één van de mooiste steden in de VS. Naar deze kennismakingdag met de motor en het klimaat kan morgen het Mexicaanse avontuur beginnen. Maar eerst is er nog veel in de gezellige binnenstad (Gas Light District) van San Diego te beleven.
Dag 3: San Diego – Ensenada ………………………..140 km Het gaat in richting Mexico, nog geen half uur rijden van San Diego passeren we één van de drukste grensovergangen ter wereld bij Tijuana. Vanuit de Verenigde Staten gaat het passeren van deze grensovergang redelijk snel. Nadat een visumformulier is ingevuld en US$25,- visumkosten per persoon zijn betaald staat men op de strip speeltent aan speeltent, bar aan bar. "Cheap Viagra! Stock up now! Verder.... Daarna kan de reis langs de kust naar het 140 km verder op gelegen doel van de dagreis Ensenada. Eventuell is nog tijd voor een tussenstop bij de Fox Baja Studios in Rosarito. Die zijn maar 45 minuten von San Diego verwijderd en voor de filmfans een “perfect place for a quick get-a-way and some fun. Verder.... Onder weg kunnen nog overheerlijke zeevruchten in Puerto Nuevo gegeten worden omdat hierd e lekkere Lobster een betaalbaar delicatesse is. Avonds is er in Ensenada voldoende tijd om de stad nog te verkennen en in de oudste en beroemdste bar in Baja Mexico, die Hussong’s Cantina te bezoeken. Ensenada is ook vanwege zijn mooie omgeving met vele toeristische attracties bekend. Verder....
Dag 4: Ensenada – Catavina …………………………….370 km Naar het verlaten van Ensenada gaat het in zuidelijke richting tot een van de grootste attracties in het noorden van Baja California . La Bufadora, een water spuugend fenomeen, waar door de strooming en de waves het zeewater tegen de rotsen meer dan 20 meter hoog gepusht de lucht in slingert wordt.Daarna gaat het verder door heuvelachtig landbouwgebied langs de kust via Santo Tomas, Colonet en San Quintin.Na een eerlijke taco lunch rijden gaat het verder. Het klimaat wordt aangenamer en het landschap wordt ruiger en verandert van akkerland in woestijngebieden met grote rotsblokken, Cirio bomen en Cardon cactussen. Een adembenemend landschap waar de zeer goed berijdbare, tweebaansweg doorheen slingert. ’s Avonds bereikt men het comfortabele hotel in de kleine plaatsje Catavina. Circa 100 km verder zuidelijk bij Cataviña, komt men in een curieus gebied met reuze steenbokken, soms zo groot als een huis en daar tussen groeien hoge cactussen met een of meerdere stelen. Het Granietgebergte om Cataviña vormt de noordelijkste centrale gebied van Baja. Een natuur park camp waar men vaak de Kolibris kan observeren en waar men op wandelingen ook nog zeer oude tekeningen van de oerbewoners kan zien. Verder....
Dag 5: Catavina - San Ingnacio ……………………….385 km Naar een stevig Mexicaans ontbijt dat ook alle andere maaltijden van de dag kan vervangen, gaat het verder. Tot het charmante vissersplaatsje Bahia de los Angeles kan men als weekeind toerist uit San Diego nog komen. Eveneens tot in de steenwoestijn van Desierto Central tussen Laguna Chapala en Rosario de Arriba, waar miljoenen van tonnen zware felsblokken wie van reuzenhand willekeurig verstrooit tussen de huis hoge cactussen liegen. In de Chapala Woestijn wordt niet alleen de staatsgrens met Baja California Sur maar ook de tijdszone oversteken. De nacht wordt in de met palm bomen omzoomde stadje San Ignacio met zijn mooie dorp plaats en historische kerk doorgebracht. In dit gebied zijn in een Canyon ca 100 plaatsen met muurschilderijen van de oerinwoners gevonden. Zij behoren nu tot wereld erfgoed en kunnen het best mbv. een gids bezocht worden. Voor de 2 uur durende rit is een auto vanuit San Ignacio naar San Francisco de la Sierra in ieder geval nodig. Van dit 10 huizen grote gehucht zijn het nogmaals 15 autominuten tot aan de Canyon en dan gaat het toe voet verder. De schilderijen zijn in de canyon San Pablo in de geërodeerde rotswanden beschermt tegen zon en regen duizenden jaren geleden geplaatst. Cueva Pintada zou de grootste en mest beschilderde plaats in heel Baja zijn.
Dag 6: San Ignacio - Loreto …………………………… 270 km De route van deze dag gaat o.a. langs de zee van Cortez, door de pittoreske kustplaatsjes Santa Rosaliaen Mulegé. In Santa Rosalia staat zelfs nog een klein kerkje dat ooit gebouwd is door Ir. Eiffel in het begin van de vorige eeuw. Direct na de wereldtentoonstelling in Parijs is dit karakteristieke kerkje afgebroken en weer opgebouwd in Santa Rosalia, waar toen veel Franse immigranten werkzaam waren in de mijnbouw. Tijdens de rit in richting zuiden zou men van de adembenemende uitzichten over blauwe Bahía Concepción en de zee genieten. De volgende grotere plaats is Mulegé. Het ligt aan de draag stromende Rio Mulegé, die drie kilometer verder op in de Golf van Californie stroomt , die de duikexpert Jacques Cousteau het"Aquarium van de wereld " noemde. De einige duikschool in het plaatsje heet "Cortez Explorer". Zij wordt van een Zwitzers echtpaar geleid. Een echte palmoase is deze plaats Mulege, waar ook een goed gerestaureerde missie met blik over het daal met palmbomen. De overnachting is in het levendige stadje Loreto gepland waar het hotel direct aan zee ligt. Men kan ’s avonds van een strandwandeling aan de Golf van Mexico genieten of Loreto verkennen. Verder.... Dag 7: Loreto – Todos Santos………………………… 425 km Vandaag rijd men verder langs de zee van Cortez en draait vervolgens landinwaarts richting het westen door onafzienbare vruchtbare akkerlanden naar Todos Santos. 16 mijlen zuidelijk van La Paz komt een splitsing (kaart) de (Todos Santos Cutoff) waar je links de Highway 1 kunt volgen om San José del Cabo and naar Cabo San Lucas te rijden. Sneller maar soms iets minder spectaculair is de rechte route over Highway 19 via Todos Santos en van daar langs de Pacific kust naar Cabo San Lucas. Het wordt een lange rit, maar de weg leent zich ervoor om eens het gas open te draaien. Dit is pas genieten! Af en toe het gevoel te hebben dat de weg helemaal alleen voor jou is! Maar het is wel opletten geblazen omdat op dit stuk extreme veel kooien, paarden, ezels en geiten de weg kruizen om aan het groene gras in de berm te komen. Langs de weg tussen Santa Rita en Las Pocitas kan men het “verplichte” taco lunch en verfrissing nemen. In Todos Santos bereiken we aan het einde van de dag het idyllische door een Canadese echtpaar zeer fraai opgeknapte design verblijf ‘Hotel California’. De legende zegt dat hier “The Eagles” hun inspiratie hebben opgedaan voor hun beroemde album hetgeen uiterraad onzin is. In Todos Santos verkopen de winkels met Mexicaanse pottenbakkerskunst en stof bijna net zo goed en duur als in LA. De hoofdstraat is met galerijen en makelaarbureaus ingepalmd en ieder 6ste inwoner is inmiddels Noord-Amerikaan.
Dag 8 :Todos Santos – Cabo San Lucas ………….. 85 km Vandaag kan men rustig aan doen. Na een heerlijk ontbijt is er nog tijd genoeg om even in de giftshop van Hotel California te shoppen. Misschien is ook nog even tijd om het plaatsje Todos Santos te verkennen. In overleg met de begeleiding kan het verdere dagprogramma ingevuld. De rit van vandaag is niet lang en voert langs de kust naar het meest zuidelijke punt van Bajas, Cabo San Lucas. Men komt hier in een totaal andere wereld. Een aan een schakeling van luxe hotels, gezellige terrasjes en bars. In Cabo San Lucas is een verblijf van 2 nachten geplant. Tijd om rustig naar eigen behoefte invulling van de mogelijkheden te geven. Natuurlijk kan men op de motor de omgeving verkennen,maar ook is het mogelijk om een halve of hele dag, te gaan zeevissen. Er zijn diverse charter bedrijven die zeewaardige jachten verhuren inclusief bemanning.
Dag 9: Cabo San Lucas In ieder geval zal men zich in Cabo San Lucas niet vervelen en zal de begeleiding met raad en daad steun geven. Het is tevens een dag waarop het nodige kleine onderhoud aan de motor verrichten kan worden.
Dag 10: Cabo San Lucas – La Paz …………………… 220 km Vandaag wordt aan de terugreis begonnen maar erzijn nog zes dagen motorplezier te verwachten. Uitgerust gaat het in richting noorden over de highway 1 die in tegenstelling tot de hwy 19 langzamer is omdat hij met vele bochten door het Sierra de Laguna gebergte naar La Paz gaat. Via “The Corridor” (kaart) langs de mooiste stranden van Mexico met de vele vakanties ressorts en luxe hotels gaat het op de drukke vierbaanse weg de 20 mijlen naar San Jose del Cabo. In de laatste decennia is dit vissersdorp tot een party scene vakantieplaats getransformeerd. De locale charter floot beweert dat hier de wereld grootste blue marlin, striped marlin, swordfish, sailfish, dorado, roosterfish, tuna en andere soorten vissen kunnen worden gevangen. San José del Cabo is het administrative, commerciele en agrarische centrum voor Los Cabos. San José is kleiner, schoner en rustiger dan San Lucas. Het heeft meer historie en Mexicaans karakter met een traditioneel plaza, marktplaats en een boulevard met palmbomen. Vroeger was het een zekere ankerplaats voor piraten die de Spaanse zeilschippen beladen met goud en zilver uit Mexico kapten. Vanaf de luchthaven gaat het verder op een tweebaan highway naar Santiago Kaart die de enige zoo van Baja heeft en voornamelijk van de landbouw leeft. Bij Los Barriles bereikt men de zee van Cortez en gaat dan weer het binnenland in naar de oude goud en zilver mijnbouw streek van San Antonio en El Triunfo. La Paz is een redelijk grote kustplaats aan de golf van California en de hoofdstad van het zuidelijke gedeelte van Baja California. La Paz zelf is redelijk rustig met een promenade. Maar als havenstad heeft het ook een aantal bars en Disco’s, een Duty Free-Mijle en restaurants. Een op de behoefte van Noord-Amerikanen afgestemde “kermis” voor party-vaste College-Kids of hobbyvissers die net als Hemmingway het deed urenlang met de machtig grote Marlins te vechten. Het is een uitstekende vertrekpunt voor uitstapjes in de omgeving zoals bv. een bootstocht naar het eiland Isla Espiritu Santo om een kolonie zeeleeuwen te observeren. Of voor reizigers met iets meer tijd met een veerboot naar Mazatlan of Topolobampo (Los Mochis) op het vasste land van Mexico te gaan om de Kopperkloof te zien. Verder....
Dag 11: La Paz – Mulegé ……………………………….. 488 km Dit wordt de dag met de meeste km’s van de reis. Het is een traject waar gemakkelijk veel kilometers gereden kunnen worden. Ook weet men inmiddels van de heenreis waar mooie stops te maken zijn en waar de Taco’s het beste smaken. Maar toch heeft men het gevoel dat een geheel andere route gereden wordt omdat het de uitzichten geheelanders zijn. Van La Paz gaat het over de "Sierra de la Giganta" tot naar de Magdalena-vlakte, waar de beroemde plant van de Baja thuis is: De "kruipende duvel". Nu spelen zich dramatische wisselingen in het landschapsbeeld af: Van de vlakke westkant stijgt men onopgemerkt bergop, om aan de Golf van California de steile rotswanden van de Sierra te beleven. Vervolgens wordt het toeristenplaatsje Ciudad Constitucion en Ciudad Insurgentes alsook de bergketen Sierra de la Giganta en de stad Loreto gepasseerd. Een bezoek aan de ca. 300 jaar oude missie San Javier hoog in de Sierra is van Loreto uit bijna „verplicht“. Tegen noorden gaat de Carretera 1 eerst door vlakke woestijnlandschap die door miljoenen tegen de azuurblauwe hemel ragende cactussen. Naar de Loreto wormt zich de Mex 1 mijl om mijl door de uitloper van de Sierra Giganta.
Dag12: Mulegé – San Ignacio…………………………….. 72 km Naar de kilometers van gisteren is het van dag maar een kattensprong naar San Ignacio. Naar Santa Rosalia met zijn ijzeren kerk van de bouwer van de Eiffeltoren verdwijnt de Mex 1 weer in het binnenland van de Baja. Het land lijkt van de dorst te creperen maar toch een de tuin van Eden te zijn. Er zijn meer dan 2.500 soorten planten van die rond 60 alleen in Baja voorkomen. Een jungle van meterhoge cactussen en daar tussen de tot duizend jaar oude Kreosot-heesters, Baobab-achtige olifantebomen, Yucca-Palmbomen of de Agaven, uit diens sap de Mezcal of Tequila gemaakt wordt. Nog een laatste keer ziet men op de naar westen afbuigende weg met de steile rotsen de Golf van California in de achteruitspiegel. Dan gaat het door de torenhoge lavavelden rond om de Tres Vírgines de woestijn in. Aan drie vulkanen, de Las Tres Virgenes, voorbij wordt San Ignacio met zijn Dadelpalmen bereikt. Dit is ook een toenmalige missiestation. Naar de Laguna San Ignacio aan de Pazifikkant van Baja California is het een ” kort ommetje” met de auto. Hier is de geboorteplaats van de grijze walvissen die men in de maanden januari tot maart kan observeren. Zij komen op hun jaarlijkse noord/zuid tocht in de Laguna de Ignacio. Boottochten voor de observatie kunnen van te voeren gereserveerd worden. Verder....
Dag 13: San Ignacio – Catavina ………………………. 281 km Vandaag wordt de tijdzone met Baja California Norte gepasseerd. De klok gaat nu een uur terug. De weg gaat door de hoogvlakkte, de woeste van Vizcaino naar Guerrero Negro, een vuil en triest plaatsje maar die uit twee redenen een bezoek waart is . Verder.... Door de Sierra Colombia Mountains en de uitgestrekte woestijn van Laguna Chapala gaat het naar Catavina. Hier kan men in het enige comfortabele hotel in een omtrek van honderden kilometers overnachten. Bij de plaatselijke Mexicaanse handelaar kan men benzine kopen. Vanuit z’n pick-up truck laat hij met een tuinslang de benzine uit drums in de tanks van de Harley’s lopen. Een uniek onderdeel van de Baja experience en altijd goed voor een foto. Terwijl men ’s avonds aan de bar van het hotel een koele Corona drinkt hoort men op de achtergrond de coyotes in het maanlicht huilen. Mexico op z’n best!
Dag 14: Catavina – Ensenada ………………………….. 370 km Vandaag is weer een dag met grote afwisseling in de landschapsbeelden. Gestart wordt de dag tussen de cactussen en rotspartijen van de‘Catavina bolder fields’ en gereden wordt noordwaarts door El Rosario, bekend om ‘Mama Espinosa’s’ kreeft burrito’s.Naarmate we weer dichter bij de Pacific Ocean komen, verandert het landschap in glooiende akkerlanden. Het dal van San Quintin wordt intensief door de landbouw gebruikt.Het kustgebied van San Quintint bestaat uit een kustvlakte, die als de Vallei van San Quintin bekend staat. De zoute moerassen met zeegras zijn een waardevolle schuilplaats en kraamkamer voor verscheidene vis- en vogelsoorten. Ook is de Baai van San Quintin bekend voor zijn uitgebreide zeegras bedden en daarmee één van de belangrijkste overwinteringplaatsen voor de zwarte gans en andere migrerende vogels. Verder worden als belangrijksteeconomische activiteit oesters gekweekt. Het laatste keer gaat het de Carretera 1 de bergen omhoog, de latste woestijn kilometer en dan wint vanaf Ensenada definitief de civilisatie de overhand. In Ensenada wordt het de laatste overnachting in Mexico.
Dag 15: Ensenada – Los Angeles via Tecate ……... 392 km Naar het laatste mexikanse ontbijt gaat het stapsgewijs door Ensenada vanwegen de velen stopborden en verkeerslichten. Vanaf Enseneda is de Mex 1 al een vierbaans snelweg in richting Tijuana. Om sneller over de grens met de VS te komen wordt de afrit naar de Mex 3 genomen en in richting Tecate gereden. Daarbij gaat het door het fraaie Guadalupe Valley, een bekend wijngebiedin Baja California met wijngaarden en pittoreske plaatsjes. Deze regio noordoostelijk van Ensenada en geen 70 mijlen zuidelijk van de U.S. “Tortillia border” dankt de excellente wijn aan een abnormaliteit van de natuur. Door de koude stroom langs de kust ontstaat het voor de wijn perfecte mediterrane klimaat met milde winters, warme zomers en over dag zon terwijl de nachten koel genoeg zijn tijdens de groeifase van de wine. Centra voor de wine bouw zijn San Antonio de las Minas, the San Vicente Valley, the Santo Tomas Valley en het Guadalupe Valley. Het Guadalupe Valley heft een dozijn boutique wijnboeren en een handvol zeer grote wijngarden.De grootste ervan is Cetto die samen met anderen 90% van de Mexicaanse wijn produceert. In de grensstad Tecate wordt naar het regelen van de douane formaliteiten de grens met de Verenigde Staten gepasseerd en via secundaire wegen terugrijden naar Los Angeles.
Dag 16: Los Angeles – Amsterdam/Düsseldorf
terugvlucht
Dag 17: Aankomst en einde van de Baja California rondreis
|